acf
domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init
action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/u101083808/domains/gxo-global.ro/public_html/subdomains/bancherul/wp-includes/functions.php on line 6121Deficitul bugetului general consolidat după primele opt luni ale anului a fost de 80,9 miliarde de lei (-4,57% din PIB-ul estimat la 1.767,3 miliarde lei), potrivit datelor operative publicate de Ministerul Finanțelor.
Este un rezultat mult mai slab decât în aceeași perioadă a anului anterior (-42,2 miliarde lei și -2,63% din PIB).
De reținut, deficitul lunar a crescut din nou, la circa 0,55% din PIB pe august, după 0,4% din PIB în iulie și 0,2% din PIB în iunie, ceea ce arată un trend îngrijorător al acestui indicator critic. Situația rămâne problematică chiar și în raport cu ținta rectificată la -6,94% din PIB, mai ales că rezultatul comunicat nu a inclus, deocamdată, recalcularea pensiilor.
În contextul creșterii economice modeste (+0,7% pe primul semestru al anului curent, date semnal), încasările au fost, totuși, mai mari cu 13,7% în primele opt luni din 2024 (+45,3 miliarde lei). Cu o inflație situată la nivelul de 5,1% pe IPC, acest avans s-a tradus într-o creștere de +0,6 pp raportat la PIB (de la 20,6%, la 21,2%).
Din păcate, s-a consemnat și o majorare de aproape 84 miliarde lei a cheltuielilor publice, cu un avans al ponderii în PIB de la 23,2% până la 25,8%.
Simplificat, în perioada ianuarie – august 2024, statul a cheltuit 122 lei la fiecare 100 lei încasați, față de 113 lei la fiecare 100 lei încasați în aceeași perioadă din 2023.
Cu observația că a lăsat un deficit care se apropie de 5 miliarde lei la fondul național de sănătate, bugetul de stat a ajuns „în linie” cu deficitul bugetului general consolidat. În premieră pentru ultimii ani și în context electoral, soldul general al bugetele locale a intrat marginal pe minus (-0,67 miliarde lei, respectiv -0,06% din PIB), în timp ce excedentul instituțiilor publice autofinanțate a urcat la valoarea excepțională de 4,57 miliarde lei).
De remarcat diferența între avansul veniturilor din impozitul pe salarii și venit (+22,1%, adică aproape 6 miliarde lei în plus) și creșterea mai redusă în cazul contribuțiilor de asigurări (+20,1% sau +20,9 miliarde lei, în contextul modificării salariului mediu) în condițiile în care aceasta este cea mai mare componentă a bugetului public (124,9 miliarde lei).
La impozitele indirecte, deși cifrele arată un spor considerabil al consumului în termeni reali pe prima jumătate a anului (+7%), avansul TVA a trecut sub ritmul general al creșterii veniturilor (+16,2%, de la 66,5 miliarde lei la 77,2 miliarde lei nominal), la fel cu încasările din accize (+16,3%, adică un plus de 3,9 miliarde lei).
Susținerea din partea UE aferentă cadrului financiar 2014 – 2020 s-a diminuat substanțial (circa -66% sau aproape -17 miliarde lei), fiind compensată doar parțial de majorarea cu 490% (+8,5 miliarde lei nominal) prin contul plăților efectuate și prefinanțări din noul cadru financiar și de creșterea de 378% a asistenței financiare nerambursabile prin PNRR (+2,9 miliarde lei).
Avansul cheltuielilor, mult peste cel al veniturilor
Avansul cheltuielilor (+22,5%) a fost mult peste cel al veniturilor (+13,7%) dar în scădere față de luna anterioară (+23,2%). El include creșterea în cazul proiectelor cu finanțare prin componenta de împrumut a PNRR (+5 miliarde lei sau +393%) și alocările pentru cofinanțare din fonduri extee nerambursabile au înregistrat o creștere de 387% sau aproape 10 miliarde lei. În termeni nominali, sporul cel mai mare a fost consemnat pe segmentul cheltuielilor de capital, +17,4 miliarde lei (+87%).
[1]
De reținut ascensiunea bugetarilor în topul creșterii puterii de cumpărare a salariilor pe ramuri de activitate, context în care avansul cheltuielilor de personal a urcat la 23,8% (20,4 miliarde lei în plus). Asistența socială a consemnat o creștere procentuală de 13,4%, sub cea generală dar peste nivelul inflației și cu o pondere de peste o cincime din creșterea totală a cheltuielilor.
Totodată, au crescut sumele achitate pentru bunuri și servicii (aproape 12,7 miliarde lei nominal, respectiv +26%). Subvențiile au crescut peste nivelul din aceeași perioadă a anului trecut (+2,3 miliarde lei nominal, respectiv +21,2%). În fine, ar mai fi de semnalat creșterea cheltuielilor cu dobânzile față de aceeași perioadă a anului anterior (spor de 3,08 miliarde lei sau +15,6%).
România a înregistrat È™i în anul 2023 cea mai scăzută pondere în PIB a cheltuielilor pentru cercetare-dezvoltare din UE, potrivit datelor comunicate de Eurostat.Cu un procentaj de 0,52%, în condiÈ›iile... detalii
Contul curent al balanÈ›ei de plăți a înregistrat pe primele zece luni din 2024 un deficit de 24,21 miliarde euro, cu 31% mai mare față de aceeaÈ™i perioadă a anului... detalii
Exporturile României au fost în octombrie 2024 de 8,45 miliarde euro (+0,5% față de aceeaÈ™i lună a anului anterior), în timp ce importurile au urcat la valoarea de 12,17 miliarde... detalii
Productivitatea muncii în comerÈ› s-a situat peste productivitatea muncii în industrie anul trecut, potrivit datelor publicate de INS.Raportarea valorii adăugate brute obÈ›inute pe tipuri principale de activități la numărul de... detalii