acf
domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init
action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/u101083808/domains/gxo-global.ro/public_html/subdomains/bancherul/wp-includes/functions.php on line 6121Potrivit datelor publicate de INS, comerțul cu amănuntul (cu excepția comerțului cu autovehicule și motociclete) a înregistrat o creștere de 1,7% pe primele trei trimestre din acest an.
Avansul a fost chiar mai însemnat, de aproape șase procente în cazul magazinelor cu vânzare preponderentă de produse alimentare, băuturi și tutun și spre patru procente la cele care au comercializat produse nealimentare. Rezultatul de ansamblu a fost tras în jos doar de scăderea consumului de carburanți pentru autovehicule (-8,4%), urmare a restricțiilor de deplasare, directe sau indirecte (telemuncă, școală on-line etc.).
Punctul de minim din sectorul comercial a fost atins în luna mai, când valoarea cumulată pe primele cinci luni ale anului a ajuns la zero. După aceea s-a înregistrat o revenire treptată în domeniul pozitiv iar tendința a continuat și în al treilea trimestru, pe fondul creșterilor de venituri, localizate în special la salarii bugetare și pensii. Pe luna septembrie s-a consemnat un mic avans în raport cu luna precedentă (+0,4%), susținut exclusiv de segmentul produselor nealimentare (+5,3%).
[1]
Prin contrast, cifra de afaceri pe segmentul produselor alimentare a consemnat o scădere sezonieră (-3% față de luna precedentă) dar a rămas mai mare cu 2,8% față de septembrie 2019. Carburanții au înregistrat valori negative dar ceva mai ponderate în raport cu lunile precedente față de evoluția cumulată de la începutul anului.
Per total, cifra de afaceri din comerțul cu amănuntul, ajustată în funcție de numărul de zile lucrătoare și sezonalitate (utilizată pentru comparabilitate și transmisă la Eurostat), a avansat cu 1,4% în primele trei trimestre din 2020.
Rezultatul economic a fost susținut după intrarea în pandemie de vânzările de produse alimentare, după care rolul de „locomotivă” a consumului a fost preluat recent de creșterea comerțului cu produse nealimentare. Acesta a urcat la finele T3 2020 până la +11,6% față de aceeași lună a anului anterior.
De reținut, refacerea incipientă a vânzărilor de carburant, puternic afectate inițial la nivel fizic, de limitarea deplasărilor, a fost atenuată valoric de diminuarea prețurilor (-0,69% în septembrie 2020 comparativ cu luna precedentă și -9,02% față de începutul anului).
În structura de formare a PIB, comerțul a trecut în fața industriei, ceea ce a contribuit la adâncirea deficitului comercial în relațiile externe până la peste 13 miliarde euro.
Menținerea nivelului cifrei de afaceri din comerț relativ ridicat (volumul fizic ușor mai mic decât în aceeași perioadă din 2019 a fost acoperit de creșterea prețurilor, +2,45% indicele de inflație) a permis atenuarea contracției economice. Totuși, ar fi fost mai bine dacă producția industrială (-13,7% pe seria brută la opt luni) ar fi fost mai aproape de revenirea din comerț.
România a înregistrat È™i în anul 2023 cea mai scăzută pondere în PIB a cheltuielilor pentru cercetare-dezvoltare din UE, potrivit datelor comunicate de Eurostat.Cu un procentaj de 0,52%, în condiÈ›iile... detalii
Contul curent al balanÈ›ei de plăți a înregistrat pe primele zece luni din 2024 un deficit de 24,21 miliarde euro, cu 31% mai mare față de aceeaÈ™i perioadă a anului... detalii
Exporturile României au fost în octombrie 2024 de 8,45 miliarde euro (+0,5% față de aceeaÈ™i lună a anului anterior), în timp ce importurile au urcat la valoarea de 12,17 miliarde... detalii
Productivitatea muncii în comerÈ› s-a situat peste productivitatea muncii în industrie anul trecut, potrivit datelor publicate de INS.Raportarea valorii adăugate brute obÈ›inute pe tipuri principale de activități la numărul de... detalii