acf
domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init
action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/u101083808/domains/gxo-global.ro/public_html/subdomains/bancherul/wp-includes/functions.php on line 6121Vânzările cu amănuntul (fără autovehicule și motociclete) au înregistrat în luna februarie 2022 o creștere marginală față de luna anterioară (+0,1 pe seria brută și +0,3% pe seria ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate), potrivit datelor publicate de INS.
Raportat la aceeași lună din anul precedent, s-au consemnat avansuri semnificative, de +5,5% în termeni bruți și de +8,5% ajustat cu zilele lucrătoare și sezonalitatea, ceea ce indică o dispunere mai puțin favorabilă a datelor de activitate în calendar.
În pofida cvasistagnării puterii de cumpărare a salariului mediu (+0,5%, în contextul în care avansul nominal din sistemul bugetar a fost de 1,5%, la o inflație de 8,5%), au contat indexarea punctului de pensie cu 10%, majorarea pensiei minime la 1.000 de lei și acordarea de ajutoare pentru cei care aveau de încasat mai puțin de 1.600 lei lunar.
[1]
Ar fi de remarcat scăderea cifrei de afaceri în termeni bruți la produse alimentare, atât față de luna precedentă (-1,1%) cât și față de aceeași lună din anul anterior (-1,2%), în contextul în care scumpirile pe acest segment au urcat la aproape 2% într-o singură lună.
La produsele nealimentare (cu largul concurs al plafonării prețurilor la energie) și la carburanți, s-au înregistrat avansuri modice, amplificate în termeni anuali de efectul de bază în cazul combustibililor.
Pentru a sesiza mai bine efectul pandemiei și revenirii economice asupra evoluțiilor din sectorul comercial raportate la cele înregistrate înainte de apariția apariției pandemiei, este util graficul comparativ între schimbările în aceeași lună ianuarie de la un an la altul, adică 2021 față de 2020 și 2022 față de 2021.
[2]
În decurs de doi ani, vânzările de produse alimentare s-au majorat în februarie 2022 cu doar 1,1% față de februarie 2020, mult sub cele de produse nealimentare (+17,9%). Vânzările de carburanți au fost în revenire după reculul din 2020 (+8,2%). Per total, creșterea comerțului pe seria ajustată a fost de 8,2% (peste reducerea de -0,3% din februarie 2021 s-a suprapus revenirea de 8,5%, în februarie 2022).
Astfel, revenirea rezultatului economic estimată curent a fi de circa 2% (-3,7% în 2020 și +5,9% anul trecut) s-a făcut în bună parte pe calea expandării consumului intern cam de patru ori mai mult decât avansul PIB.
Discrepanță ce va trebui atenuată în anii următori, odată cu redirijarea motoarelor de creștere, dinspre consum intern înspre producție și export.
Cifra de afaceri din comerÈ›ul cu amănuntul (fără autovehicule È™i motociclete) raportat la aceeaÈ™i lună din anul precedent a consemnat un avans al vânzărilor de 11,1% brut, valoarea ajustată cu... detalii
Exporturile României au fost în septembrie 2024 de 8,15 miliarde euro (+0,3% față de aceeaÈ™i lună a anului anterior), în timp ce importurile s-au situat la valoarea de 10,72 miliarde... detalii
Potrivit INS, producÈ›ia industrială a coborât până la -12,8% în august 2024 față de luna anterioară pe seria brută, deÈ™i a fost calculată la +1,1% în varianta ajustată după perioada... detalii
Pensia medie pentru limită de vârstă a fost în luna august 2024 de 2.566 lei în cazul asigurărilor sociale de stat, potrivit datelor comunicate de Casa Națională de Pensii Publice... detalii